Как се освобождават хора по време на криза?
През последните месеци заради корона-кризата бяха освободени и уволнени официално над 130 хиляди души!
Извънредно неприятно впечатление ми направиха някои IT фирми и не само, чийто имена няма да споменавам тук, които освободиха хората си по електронната поща, някои не им платиха и нужните обезщетения, а пък трети обявиха фалит и след това си отвориха нови legal entity-та.
Още по-потресаващо е, че някои от тези фирми всяка година се бутат за награди от типа ''Топ работодател на годината'', получават ги тези награди и след това пишат по 50 поста в Linkedin, Instagram, Facebook и къде ли още не за това колко са велики...
Сега обаче изиграха служителите си по най-бруталния начин. И направиха всичко това въпреки че имат големи и привидно адекватни HR и Маркетинг отдели. В някои хора просто балканското не се избива с изкачването на корпоративната стълбичка и ''откриването'' на рога на изобилието. Причините за такова безхаберно и непрофесионално поведение могат да бъдат всякакви, но за мен най-основната причина е че всъщност тези хора са малко или много безгръбначни и просто им липсва куража да бъдат хора в трудни за всички ни времена.
Аз се надявам никога да не ми се налага да освобождавам масово хора, но ако това някога се случи, ето как си представям това да стане и по-важното ето как го правят в добрите компании:
1. Мениджърът лично уведомява служители си за освобождаването им. Един по един, а не в кол с още 200 души в Zoom. Най-важното е да не да се крие като някой дребен представител на семейство гризачи, далеч от неудобните въпроси. Все още не съм срещал хора, които да не оценяват искреността когато им се съобщават неприятни новини. Особено когато го правиш лично, а не с кратко съобщение от някой плаж на другия край на света.
2. Предоставят се препоръки и помощ за намиране на нова работа - ако някой си е вършел добре работата, го намирам просто за задължително да му бъде написана препоръка. Друго което би могло да се направи е да се помогне на хората да си намерят нова работа като свържеш служителите си с различни Recruitment агенции и компании които въпреки кризата набират хора. Така дори и тук някои останаха безработни за по-малко от седмица, благодарение на помощта на вече бившите им работодатели.
3. Изплащат се обезщетения спрямо законодателството. Не малко хора бяха преметнати от недобросъвестни работодатели, като изгубиха правото да получат полагащото им се обезщетение. Никога не подписвайте, без да сте се посъветвали с адвокат или някой вещ в трудовото право.
4. Говори се лично и с останалите на работа служители. Личната и искрена комуникация в такива моменти с останалите на работа служители, може да бъде ключът към загадката дали въпросната компания и отдел ще продължат да съществуват или и малкото останали хора ще решат да потърсят щастието си другаде. Ако подобни разговори биват пренебрегнати, рискът просто да си отидат останалите хора става огромен.
Най-вероятно списъкът може да се допълни с още съвети, но и тези четирите да бъдат наистина изпълени, това според мен би било достатъчно.
Работодателската марка и доверието се градят много трудно, но с едно непремерено действие могат да бъдат унищожени години труд за секунди.
Коментари (1)
-
преди 3 годиниДа описваш колеги като безгръбначни и без кураж говори колко автора не познава бизнеса. Нивото на тази статия е изключително ниско, непрофесионално и изцяло субективно. Съветвам г-н Джугански да се фокусира върху теми свързани с подбора на персонал, защото определено вижда единствено и само нещата от гледната точка на recruiter.